Powiatowy Rzecznik Konsumenta radzi …. Udostępniając informacje o sobie, zastanów się, czy są faktycznie potrzebne sprzedawcy

Jak postępować, aby nie wpaść w kłopoty?

Nie zawieraj umowy za pośrednictwem strony, na której brakuje danych przedsiębiorcy. Sygnałem ostrzegawczym może być np. brak danych kontaktowych lub dane nieprawdziwe, których nie da się zweryfikować. Pamiętaj, że dostępne są internetowe wyszukiwarki: osób fizycznych prowadzących działalność i spółek.

Zabezpiecz się, robiąc zrzut strony internetowej. Jeśli obawiasz się, że strona lub reklama zniknie i stracisz możliwość udowodnienia przedsiębiorcy, że wprowadził Cię w błąd, zapisz wyświetlany obraz na monitorze. Do wykonania zrzutu ekranowego służy przycisk PrintScreen na klawiaturze.

Broń się przed niespodziewanymi opłatami. Zgodnie z prawem obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, skuteczne zawarcie umowy przez Internet następuje jedynie w sytuacji, gdy przycisk służący do zgłoszenia zamówienia opatrzony jest jednoznaczną informacją o tym, że zawierana umowa będzie odpłatna. Możesz zakwestionować rachunek, który został nienależnie wystawiony, informując przedsiębiorcę, że nie uznajesz należności.

Uważaj na kosztowne smsy – nie tylko wychodzące. Niebezpieczne oferty pojawiają się m.in. w serwisach społecznościowych. Sprzedawcy zapewniają, że na przykład za jednego smsa namierzysz telefon komórkowy, usuniesz z niego wirusa, czy potwierdzisz odbiór wygranej w konkursie. Nawet jeśli wysłanie wiadomości nie jest dodatkowo płatne, sms może uruchamiać subskrypcję usługi, w ramach której możesz np. codziennie otrzymywać zestaw płatnych smsów zwrotnych (koszt może przekroczyć nawet 30 zł brutto za jedną otrzymaną wiadomość). W takiej sytuacji pamiętaj, że każdy operator zapewnia bezpłatnie możliwość wyłączenia lub zablokowania usług premium!

Chroń swoje dane osobowe. Udostępniając informacje o sobie, zastanów się, czy są faktycznie potrzebne sprzedawcy (np. numer telefonu komórkowego, adres e-mail).